Linjen – Elise Karlsson

Den riktiga juryn diskuterar Linjen av Elise Karlsson

Klicka här så kommer du till samtalet om Linjen

Vi diskuterar vad det är att vara arbetslös? Hur viktigt är det att ha en mugg på en arbetsplats? Joakim tycker att boken är det är som att boken är skriven på bakplåtspapper. Men vad menar han med det? Och hur kunde Elise Karlsson skriva om Sveriges införande av gränskontroll innan det ens hade hänt?

     Vaktens blick möter inte hans rakt utan kommer liksom från sidan när han säger att det inte spelar någon roll. Att jag ändå inte kan gå förbi. Alla måste kunna uppvisa id-handling, förklarar han. /…/ Hela vägen hem har jag haft en känsla av tröghet. Av att röra mig på tvärs mot tiden. Som när man spolar tillbaka VHS-barn. Vita flimrande streck drar upp revor ur färgerna. /…/ Känslan av att röra mig i ett rum jag har övergett. Väggar som inte tillhör mig, vems hus är detta?

ur Linjen av Elise Karlsson, s. 104

Romanp2016G
Joakim, Roger, Taina och Sofia ät klara med uppdraget för den här gången. Hoppas vi ses och hörs nästa år!
Kommentera

